15 d’agost del 2009

Text sensacional de Balmes

El gran Balmes, del que no me n'ocupo prou. Aquest és un text que m'ajudat molt, ja que era incapaç de veure-ho per mi mateix.

Qui es pot comparar a Balmes en profunditat i al'hora pensament pràctic? El Criteri el va escriure en una masía fugint dels bàrbars; sobre la treintena.

De El Criteri. Los despropósitos.

" El que está mas ventajosamente dotado en las facultades del alma, si se encuentra con otros que ó carezcan de alguna de ellas, ó las posean en grado inferior, se halla en el mismo caso que quien tiene completos los sentidos con respecto al que está privado de alguno.
Si se recuerdan estas observaciones, se ahorrarán mucho tiempo y trabajo, y aun disgustos en el trato de los hombres. Risa causa á veces el observar cómo forcejan inútilmente ciertas personas por apartar á otras de un juicio errado, ó hacerles comprender alguna verdad. Óyese quizas en la conversacion un solemne desatino dicho con la mayor serenidad y buena fe del mundo. Está presente una persona de buen sentido, y se escandaliza, y replica, y aguza su discurso, y esfuerza mil argumentos para que el desatinado comprenda su sinrazon, y este, á pesar de todo, no se convence, y permanece tan satisfecho, tan contento; las reflexiones de su adversario no hacen mella en su ánimo impasible. Y esto ¿porqué? ¿Le faltan noticias? no. Lo que le falta en aquel punto es sentido comun. Su disposicion natural, ó sus hábitos, le han formado así: y el que se empeña en convencerle debiera reflexionar que quien ha sido capaz de verter un desatino tan completo, no es capaz de comprender la fuerza de la impugnacion.
Entendimientos torcidos. Hay ciertos entendimientos que parecen naturalmente defectuosos, pues tienen la desgracia de verlo todo bajo un punto de vista falso ó inexacto ó extravagante..." (us ho deixo per si us pessiga la curiositat d'aprofundir)

Nota, ecologia.- L'últim raonament en negreta, ja el pensava jo referit al tema ecòlogic:
Si l'home ha estat tan racionalment limitat com per arribar a l'actual desgavell ambiental, com hem d'esperar que tingui prou llums per a posar les mesures per anar bé?

3 comentaris:

Evocacions ha dit...

Recomforta aquest tipus de missatges perquè són tant certs... MIra, una vegada lipregunto a una alumna que què farà a l'estiu (22 a). Treballarà en un càmping. Penso que és per estalviar peles per a continuar estudiant. Ingenu! Em respón´que és per estalviar diners per a comprar roba (i això que anava molt bne vestida!) ARa argumenta-li el que vulguis que, res de res. L'any següent ho explico a la classe i alguns alumnes no enteníen què hi havia de dolent en fer-ho. I davant d'aquests casos, respiro fons i continuo treballant. Per sort, molts alumnes acaben tenint "criteri", mai millor dit.

Noctas ha dit...

Un tio lúcid aquest BALMES. A mi el que m'agrada és canviar d'idees com qui canvia de calçotets. No sé si m'explico. Deu ser que sóc un escèptic o un eclèctic o directament un imbècil..saludus mestre!!!

Criteri ha dit...

(Una de cal i una d'arena :)

Albert, disculpem-els-hi la joventud a aquests alumnes.

Noctas, no t'amoïnis si et refereixes a canviar d'idees, el que preocupa és abandonar valors i principis nobles. Com es deia abans, ets un tiu marxós i p'alante, felicitats.



Tens el blog molt actiu per ser estiu!